Deze versie is aangepast voor online gebruik. De originele, vormgegeven versie kan je hier downloaden:
Eind oktober van vorig jaar kreeg mijn collega, Georges Vande Winkel, een reactie van de heer Bruno de Kerchove op mijn artikel betreffende de schilderijen in de kerk van Erwetegem (Zottegem).[1] Bruno de Kerchove liet ons weten dat hij een schilderij bezit met de afbeelding van Maria Anna Cuyck van Mierop. Dankzij het wapenschild, dat bij een recente restauratie vrij kwam, heb ik met de steun van een paar collega’s kunnen achterhalen dat Maria Anna Cuyck de opdrachtgeefster van het schilderij was, dat sinds het begin van de negentiende eeuw boven het hoofdaltaar hangt.
Bruno de Kerchove liet ons bovendien weten dat het schilderij met haar portret in 2014 gerestaureerd werd. Tot dan hing het in het kasteel van Moregem (Wortegem-Petegem), dat eertijds eigendom was van achtereenvolgens de familie van Hoobrouck, Croeser, Caloen de Basseghem en Ruzette. Maria Anna huwde in 1670 met Abraham van Hoobrouck d’Aspen, heer van Asper, Zingem en Axelwalle. Hun grafsteen prijkt nog steeds in de kerk van Asper.
Het schilderij is niet gedateerd en men kent evenmin de schilder. Sommigen denken dat het moet toegeschreven worden aan Justus van Egmont (Leiden, 1602 – Antwerpen, 1674) anderen vermoeden dat Frans van Cuyck (Brugge, 1640 – Gent, 1689) de schilder is. Nochtans zijn van hem geen individuele portretten bekend. Zijn specialiteit was voornamelijk stillevens. Justus van Egmont daarentegen, die lange tijd in het atelier van Rubens werkte en nadien naar Parijs trok, heeft heel wat portretten geschilderd. Aan de specialisten om uit te maken aan wie het portret van Maria Anna mag toegeschreven worden.
Niettemin is met dit gegeven alweer een tipje van de sluier opgelicht. Maria Anna van Cuyck heeft nu ook een gezicht gekregen.
Met dank aan Bruno de Kerchove
Geert Van Bockstaele
Bevegemstraat 14
9620 Zottegem
geert.vbockstaele@skynet.be
[1] Geert Van Bockstaele, ‘De schilderijen en het hoofdaltaar in de kerk van Erwetegem, een poging tot identificatie’, Het Land van Aalst, LXXI, 2019, 2, p. 77 – 87.